תרבות היופי בעידן האינסטגרם

איך הרשתות החברתיות הגדירו ועיצבו מחדש את אידיאל היופי?

בזמן שמתנהלת מחאה עולמית נגד מודל היופי הלא ריאלי והלא בריא, שמלווה את החברה במשך שנים, בפלטפורמות הווירטואליות המגמות ממשיכות לפרוח ולהכתיב אידיאלים. כל מה שיפה, מפתה ונכון. עד לרמה מזויפת להחריד.

שני התהליכים מנוגדים אך מתנהלים במקביל. המאבק באידיאל היופי הוא חלק מהמאבק הפמיניסטי. התהליך החל בתחילת שנות ה־20 של המאה שעברה, והמשיך להתעצם עם פריצת תנועת Me Too נגד הטרדות ותקיפות מיניות ב- 2017.

כמו כן, מסר נוסף מתקדם בעולמנו, אשר מתנגד להחפצה של נשים ולציפייה מהן לעמוד בסטנדרטים המטורפים של אידיאל יופי מסוים. הלחץ שמופעל על נשים להתאים את עצמן לתפיסה הגברית והנשית כאחד, אשר מוכתבות במדיה בנוגע למודל גוף ופנים, הוא לא הגיוני. מחקרים רבים הראו שכל הלחצים הללו גורמים לדימוי גוף נמוך בקרב נערות ונשים צעירות, להפרעות אכילה (אנורקסיה ובולימיה), לדיכאון, לחרדות, ומכאן להתמכרות להתערבויות רפואיות וניתוחים פלסטיים.

מנגד, התפתחה מגמת תרבות יופי שונה המתרכזת ב-wellnes  ואורח חיים בריא, לצד שגרת טיפוח מתקדמת, ומודעות לטיפולי יופי ואנטי אייג'ינג איכותיים מצד קוסמטיקאיות, תזונאיות, נטורופתיות, בעלות מכוני יופי ועוד.

קוסמטיקאית או משפיענית רשת ? – באינסטגרם תהיי גם וגם

התופעה המעניינת בתרבות היופי בעידן האינסטגרם, היא לא רק שנשים עדיין נשפטות ומוערכות על פי אידיאלים של יופי,  אלא שמרבית גולשות מתחילות לאמץ ולהפנים את נקודת המבט הזו, ושופטות את עצמן לפי הקריטריונים הללו. הפילטרים תפסו את מקומם אצלנו בעולם, תמונות וסרטונים שמראיים עור פנים חלק בעל מרקם קטיפתי ללא רבב, ריסים ארוכים ושפתיים מודגשות, הם מה שמכתיב לנו איך חשוב ורצוי להראות, ומשם מתחיל החיפוש איך לגרום לכך במציאות.

נשות מקצוע כמו סטייליסטיות, מאפרות, תזונאיות, קוסמטיקאיות ויועצות למיניהן, מעודדות את המשתמשות למעורבות והשתתפות באופן אקטיבי ובכך מצד אחד מעודדות העצמה אישית ונשית, ומאידך תורמות להחפצה של נשים אחרות, כמו גם של עצמן כמשפיעניות ברשת.

ברגע שאידיאל היופי הרצוי כבר מוטמע בקרב הקהל, מקבלות על עצמן הגולשות את הפעולות הנדרשות כדי לשנות את המראה שלהן, לשפר, לשדרג ולשמר כל הזמן.

עם אמצעי ליטוש התמונה הנגישים כיום, כמו פוטושופ, וברמה פשוטה והמהירה יותר, פילטרים ואפליקציות עריכה, הסטטיסטיקות מראות שאישה מוחקת בממוצע בין 8 ל־14 תמונות עד שנבחרת התמונה המושלמת מבחינתה לשיתוף באינסטגרם. אבל עזבו את הצילום וברירת התמונות, זהו רק חלק קטן מהתהליך. רוב הגולשות ממש לא מעוניינות להעלות לרשת צילומים אותנטיים – אותנטיות לא מביאה עוקבים, אף על פי שמרוב הזיוף ברשת, עכשיו המצב נהיה 'הפוך על הפוך' והמטרה היא אותנטיות, אבל אותנטיות יפה במיוחד. כזו שצלחה את הפילטרים ונשארה אמתית.

איך עושים את זה במציאות? הרבה טיפולי פנים, טיפולי אנטי אייג'ינג, טיפולים מתחומי הרפואה אלטרנטיבית, הרבה מאוד תכשירים קוסמטיים, תכשירים, קרמים וסרומים שנמכרים בכמויות ובמצטבר – גם בהון תועפות, הזרקות של חומרי מילוי ובוטוקס, טיפולים להצרת היקפים ושריפת שומנים ועוד עוד. בקיצור השקעה רבה.

פנים של אינסטגרם? הכירו את המונח החדש

אז כבר הבנו שלאינסטגרם יש חלק מכובד כרשת חברתית מפוארת, בקידום תרבות היופי, והטכנולוגיה לא רק מפיצה הסטנדרטים המקובלים למה שנחשב יפה ונכון – היא גם עיצבה מחדש לחלוטין את אידיאל היופי שלנו ודוחפת להפצת המידע.

אחת התופעות המשמעותיות של העשור האחרון היא הפופולריות של מראה הסייבורג, שאימצו מובילות דעת קהל מובילות, שבשפה המקצועיות מכונות משפיעניות רשת וזהו מראה של  פנים צעירות, תווי פנים מעוגלים, עור חלק ומתוח נטול פגמים וקמטים, עצמות לחיים מודגשות, עיניים חתוליות גדולות, גבות מודגשות, אף קטן וסולד ושפתיים מנופחות, יש מי שיגיד, בהגזמה. אתם יכולים לקרוא לזה 'פני אינסטגרם' , קים קרדשיאן עשתה את זה, בלה חדיד, מורגן סטיוארט, קיילי ג׳נר , ועוד רבות ידועות וטובות.

אידיאל היופי שנוצר באינסטגרם נבנה על בסיס מוטיבים שההשראה להן, היא מכמה מקורות. הבסיס לסגנון, הוא נשים לבנות עם אף קטן, עדין וסולד, גון העור שזוף במידה, זאת ההשפעה הדרום אמריקאית, השפתיים המלאות הן מההשפעה דרום אפריקאית, עיצוב הגבות והעיניים מגיע אלינו מהמזרח, ממקורות אסייתיים, ומבנה הלחיים שפופולארי בימים האלו, הגיע מהמראה של האינדיאנים (Natives American), עם טאצ' ים תיכוני.

לא בדיוק ברור מה קדם למה, אם הפילטרים נוצרו בעקבות המראה של המשפיעניות, או שהמשפיעניות עיצבו את פניהן כדי לשוות לעצמן מראה מפולטר מדויק.

בכל מקרה, המראה שלנו מכוון ומעוצב על פי אידיאלים שנוצרים ורצים באינסטגרם. כולן רוצות להראות צעירות, יפות ומושכות. הדרך למראה המיוחל כרוכה בהשקעה רבה ומתחזקת את תעשיית היופי, האסתטיקה והקוסמטיקה. כל מה שיעזור לנשים להיות מדהימות ולעורר השתאות מיופיין גם ללא פילטר, יזכה לאהדה רבה. ביקור אצל קוסמטיקאית זה כבר לא ניקוי הפנים ברמה הבסיסית,  הזרקות בוטוקס וחומצה היאלורונית זה מאסט לתחזוקה שוטפת, הכירו את שגרת טיפוח שכל אחת חייבת לאמץ. המותרות הן כבר בגדר הכרח.